در حال بارگذاری ...
جمعه 30 شهریور 1403

مصاحبه رادیویی عضو هیات علمی دانشکده فنی دختران کاشان

به گزارش روابط عمومی دانشکده فنی دختران کاشان،  مهندس زهرا چیت سازیان عضو هیئت علمی و مدیر گروه معماری این دانشکده، صبح روز پنجشنبه مورخ 99/02/18  به دعوت رادیو کاشان در برنامه زنده "صبح سیلک" حاضر شدند.

در این برنامه با مدیر محترم بافت تاریخی کاشان به گفتگو درباره کتاب خود با عنوان "تن شهر و جان زیارت" پرداختند.

ایشان در بخش اول سخنان خود به مراحل شکل گیری این اثر اشاره داشته و درباره عوامل فرهنگی تاثیرگذار در انتظام و شکل گیری بافت تاریخی شهر صحبت کردند‌. سپس با معطوف شدن به این نکته که شهر به عنوان موجودی زنده با ساکنانش در حال تعامل دائمی است گریزی به ساخت و سازهای سال های اخیر زده و پیشنهاداتی هم برای مسئولین شهر داشتند.

در بخش دوم این گفتگو ایشان به تاثیر مذهب و به طور خاص زیارت در کاشان قدیم اشاره داشته و به تشریح تاثیر زیارت  در انتظام شهر پرداختند. ایشان دلیل نامگذاری بسیاری محلات و کوچه پس کوچه های کاشان به نام زیارتگاه ها و امامزاده ها را از تاثیرات اعتقاد کاشانیان به آیین زیارت دانستند. در ادامه  درباره دلایل تاریخی نام گذاری کاشان به "دارالمومنین" صحبت کردند.

و در پایان ایشان به در هم تنیدگی گریزناپذیر فرهنگ به عنوان جان و کالبد شهر به عنوان تن در شکل گیری و انتظام کاشان اشاره داشته و پیشنهاداتی برای توسعه شهری  ارائه کردند.