در حال بارگذاری ...
جمعه 30 شهریور 1403

کارگاه یکروزه دانشجویان هتلداری به بوتیک هتل سرای عامری ها

کارگاه یکروزه دانشجویان هتلداری به بوتیک هتل سرای عامری ها

تاریخچه

خانه عامری‌های کاشان با قدمتی حدود ۸۰۰ سال، ۹هزار مترمربع عرصه و ۱۲هزار مترمربع اعیانی، ۸۵ اتاق و ۷ حیاط، بزرگ‌ترین خانه تاریخی ایران به شمار می‌رود.
 
قدمت بنای اولیه این خانه به دوران زندیه برمی‌گردد؛ اما وضیعت فعلی این مجموعه مربوط به دوره‌ی قاجار (اواسط قرن ۱۳ هجری) است که به‌وسیله‌ی سهام‌السلطنه عامری بازسازی و توسعه یافته است. پس از سهام‌السلطنه، حیاط های بیرونی و اندرونی در اختیار فرزند او، مرحوم ابراهیم خلیل خان عامری و بقیه‌ی ساختمان‌ها به دیگر افراد این خاندان تعلق گرفته بود.
 
بازسازی و مرمت این خانه در سال ۱۳۷۳ آغاز شد و با ادامه روند بازسازی، این بنا در طرح پردیس سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت تا به‌عنوان اقامتگاه گردشگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. با واگذاری خانه عامری‌ها به بخش خصوصی شرکت هلدینگ سرمایه گذاری عظام جهت مرمت این بنا در فاز اول تکمیل، و در بهار ۹۳ خانه عامری‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه - هتل سنتی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. مرمت فاز دوم خانه - هتل عامری‌ها نیز در دست اجراست.

جاذبه‌های بنا

سرای عامری‌ها دارای دو حیاط مستقل از هم برای دو بخش اندرونی و بیرونی است. حیاط روبازی به عنوان بهاربند نیز در این خانه وجود دارد. ویژگی بارز این بنا، وسیع بودن هر دو حیاط و همین‌طور مجلل بودن فضاها و تزئینات این خانه است.
اتاق‌های این مجموعه نیز، دارای کیفیت فضایی و زیستی عالی، هستند و تلاش شده سطح مطلوبی از خدمات در این اتاق‌ها به مهمانان ،عرضه شود.
حیاط بیرونی ابراهیم خلیل خان، نخستین فضایی است که مهمانان پس از پذیرش به آن وارد می‌شوند. در پیرامون این حیاط که در حدود ۱۱۵ مترمربع مساحت دارد غرفه‌ها و فروشگاه‌هایی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این غرفه‌ها، نمازخانه‌ها، چای‌خانه و قالی باف خانه قرار گرفته است.

رستوران
تالار آیینه که از زیباترین فضاهای مجموعه می‌باشد به رستوران تبدیل شده است.

سالن کنفرانس و نگارخانه
سالن همایش‌های سرای عامری‌ها با ظرفیت ۹۰ نفر، امکان برپایی مراسم‌های متفاوتی را دارد که با دسترسی مستقل از حیاط ورودی و کوچه برای استفاده مستقل از هتل بدون اخلال در آرامش میهمانان مقیم طراحی شده است. در سرسرای تالار نیز فضایی اختصاصی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری و گالری‌های متنوع فراهم شده است. 

گزارش بازدید از بوتیک هتل سرای عامری ها

دانشجویان  هتلداری دانشگاه دخترانه فنی و حرفه ایی فدک مورخ 29 فروردین ماه 1395 از بوتیک هتل سرای عامری ها بازدید به عمل آوردند.

در ابتدا دانشجویان با قسمت کانسیرج  یا اطلاعت هتل آشنا شدند این بخش وظیفه ی اطلاع رسانی مهمانان در خصوص قسمت های مختلف هتل،نحوه ی سرویس دهی و بخش های مختلف شهر از جمله جاذبه ها و... را دارد و همچنین مسئول امور پستی و تور های هتل را برگزار می کند. 

که توسط جناب آقای چالاک مسئول محترم کانسیرج از جاذبه های هتل دیدن کردند و با اطلاعات تاریخچه صاحبان این بنا و معماری فاخر هتل سرای عامری ها آشنا شدند.

بعد از آشنای با بنا، توسط مسئول محترم قسمت خانه داری جناب آقای فلاح زاده با اتاق های هتل و طریقه چک کردن و گزارش وضعیت اتاق و توضیحات تکمیلی توسط بنده به صورت عملی و کارگاهی آموختند. 

سپس به قسمت لاندری هتل راهنمایی شدند و در آنجا توسط متصدی البسه توضیحاتی در مورد کارکردن دستگاهها و طریقه اجراییات کار آنها و توضیحات تکمیلی بنده دانشجویان با این قسمت آشنا شدند. 

سپس به قسمت رستوران هتل هدایت شدند از خوش اقبالی دانشجویان؛ آشنایی با استاد بزرگ غذا و نوشیدنی جناب آقای صفار که ایشان جهت آموزش پرسنل محترم غذا و نوشیدنی به هتل عامریها دعوت شده بودند و ارائه توضیحات بی نظیر پذیرایی به دانشجویان به صورت کارگاه عملی صورت پذیرفت.

و بعد به قسمت فرانت آفیس و توضیحات مسئول محترم فرانت آفیس جناب آقای ناظمی که چگونگی طریقه رزرو گرفتن و پذیرش مهمانان به دانشجویان هتلداری ارائه شد. 

در پایان مدیریت محترم بوتیک هتل سرای عامری ها دانشجویان را به شربت بسیار گوارا دعوت کردند که این نیز زیبایی مهمان نوازی هتل سرای عامری ها را دو چندان نمود.